Pierwszy dzień w pracy może być nerwowym doświadczeniem. Musisz zrobić świetne pierwsze wrażenie, być przyjaznym i towarzyskim, ale nie sprawiać wrażenia przesadnie chętnego lub zdesperowanego. To delikatna równowaga! W ciągu pierwszych dni w nowej pracy łatwo jest poczuć się jak na skorupce jajka. Nowi współpracownicy mogą wydawać się nieprzyjaźni, oceniając Cię w milczeniu. Może się również okazać, że standardowe protokoły biurowe stają się drugą naturą po latach ustalonych praktyk w poprzednich rolach. Jeśli przechodzisz na nowe stanowisko i wkrótce rozpoczniesz pracę w nowej firmie, presja jest jeszcze większa, ponieważ nie ma miejsca na błędy. Niezależnie jednak od tego, czy jest to Twój pierwszy, czy dziesiąty dzień w nowym miejscu pracy, mamy kilka pomocnych rad, które pozwolą Ci utrzymać poziom stresu na wodzy.
Nie bój się zadawać pytań
Gdy pierwszego dnia będziesz przechodził od biurka do biurka i od biura do biura, uśmiechnij się i przedstaw się. Pamiętaj, że nie masz obowiązku dzielenia się informacjami o swoim poprzednim doświadczeniu zawodowym, więc pozostań mamą, jeśli chcesz. Jeśli jednak zdecydujesz się na to, skomentowanie pogody lub zapytanie, jak współpracownicy cieszą się pierwszym tygodniem wiosny, może być miłym lodołamaczem. Nie bądź jednak agresywny ani nachalny. Jeśli nie znasz osoby siedzącej obok Ciebie, najlepiej będzie, jeśli będziesz mówił prosto, na przykład: "Cześć, jestem Jane. Miło cię poznać." Jeśli nie jesteś pewien, czego się od Ciebie oczekuje, nie bój się pytać bezpośrednio swojego menedżera lub współpracowników. Docenią Twoją szczerość i możliwość wyjaśnienia oczekiwań. Istnieją jednak pewne pytania, których nie należy zadawać:
- Czy powinienem był przyjąć tę pracę? Dlaczego lub dlaczego nie?
- Kiedy dostanę podwyżkę?
- Dlaczego jesteś na mnie zły?
Jeśli pytasz o pozornie przypadkowy temat, bądź taktowny przy formułowaniu pytania, na przykład: "Zastanawiałem się nad postępem w sprawie nowej inicjatywy energetycznej. Czy mamy jakieś ramy czasowe na ukończenie?".
Uczęszczaj na spotkania biurowe (i faktycznie słuchaj w nich)
W zależności od poziomu formalności w Twojej nowej pracy, możesz być zobowiązany do uczestniczenia w spotkaniach. Jeśli tak jest, staraj się zwracać baczną uwagę na ich treść i osoby w nich uczestniczące. Nie bój się robić notatek, jeśli pomoże Ci to w utrzymaniu organizacji. Jeśli wolisz pomijać spotkania, to też dobrze. Jeśli jednak zdecydujesz się słuchać, nie musisz przez cały czas wpatrywać się w osobę mówiącą. Zamiast tego rozglądaj się po sali, obserwując wypowiedzi i maniery współpracowników, a także ich strój. Nie rób tego jednak, gdy jesteś osobą prowadzącą prezentację. Musisz nawiązać kontakt wzrokowy ze słuchaczami, aby sprawdzić, czy nadążają za prezentacją, czy też wyglądają na znudzonych. Jeśli prowadzisz prezentację, rozejrzyj się po sali, aby upewnić się, że nie tracisz niczyjej uwagi.
- Admin